På opfordring af Vise-Bendt bringer vi her historien om de to af de senest tilkomne aktive medlemmer i sangernes kreds, nemlig Laila og Jørgen Nielsen.
Da Laila mødte Jørgen for 35 år siden, var han i fuld gang med sin karriere som musikalsk iværksætter flere steder i Nordsjælland.
Laila kommer fra en familie med klaver, mange herlige fester og glade stunder. Sammen med sin nu afdøde mand, Børge Samuelsen, skabte hun et helt nyt begreb i Allerød og Nordsjælland.
Med gæster i alle aldre fra nær og fjern funklede ”November-Caféen” på Ahornvej i Lynge i 13 fantastiske sæsoner i deres hyggelige hjem, der hver gang blev omdannet til en parisisk Café med charme og show.
Jørgen
Med sin cand.mag. eksamen med hovedfag i musikhistorie og –teori, bifag i dansk litteratur samt en række administrative lederkurser inden for den kommunale og det amtslige område havde han allerede skabt sig et solidt renommé som dirigent og musikpædagog, navnlig i Nordsjællandske musikskoler for børn og unge og ikke mindst med en betydelig indsats for voksenkor.
Vigtige elementer i Jørgen Nielsens musikalske og pædagogiske arbejde er ønskerne om at fremhæve glæden, begejstringen og skønheden.
Laila
Derfor var Laila ikke sen til at opleve denne nye dirigent, der startede sin dirigent- og musikpædagogiske indsats på Lynge skole i Allerød kommune.
Hun kom imidlertid ikke alene. Med sig havde hun to af sine børn, Helen og Torben. Helen passer apoteket i Lynge, og Torben er nu en højt agtet og meget populær klaverpædagog på den navnkundige Holstebro Musikskole, og det har han været i mange år. Ugen efter fulgte også naboens søn, Henri, med til kor på Lynge skole.
Flemming fremfører Kenny Drew og Niels-Henning Ørsted Pedersens udgave af “I skovens dybe stille ro”.
Centralt i Jørgens musikpædagogiske virke er bevidstheden om det nødvendige i elevernes praktiske kundskaber inden for musikken. Her spillede og spiller professor Finn Høffdings hørelære en vigtig rolle, og der var og er her fra han stadig henter sin musikpædagogiske inspiration.
Big Bang
1970’erne var det årti, hvor musikken begyndte at spille for Jørgen. Det skete på nordsjællandske musikskoler og ungdomsskoler, aftenskole under fritidsloven og ikke mindst på gymnasiet i Lyngby, Lyngby Statsskole.
Det blev til utallige koncerter, hvor han høstede mange erfaringer til sit fremtidige arbejde – og 70’erne kom i gang med den bedst tænkelige salut.
I sommeren 1970 deltog han i Verdenskonferencen for musikpædagoger, der fandt sted i Moskva, takket være hans klaverlærer, Ragnhild Toft, der også var formand for de danske musikpædagoger.
Det åbnede en helt ny verden og skabte mange kontakter til de øvrige danske deltagere i kongressen, blandt andre Aksel og Gerd Schiøtz, Jette Tikjøb, Harald og Ilse Emborg, Preben Fahnøe, Margot Keller og mange andre. Mødet med disse personligheder, der alle repræsenterede den nye tids modernistiske tænkning, fik stor betydning for hans musikalske virke og ikke mindst hans menneskesyn.
Høffding 80 år
Som dirigent debuterede han i Radiohusets koncertsal den 20. marts 1979 i anledning af hyldestkoncerten for Danmarks store komponist og grundlægger den brede musikundervisning i Danmark, professor ved Det kgl. Musikkonservatorium i København, Finn Høffding, som Jørgen Nielsen i øvrigt skrev speciale om.
Senere på året stod han i spidsen for en stort anlagt julekoncert i Slangerup kirke med Weyses Julekantate som hovedværk, med blandt andre den kendte jazz-bassist, Hugo Rasmussen, som sikker musikalsk ankermand i det dybe rytmiske leje. Hugo Rasmussen døde alt for tidligt den 30.august 2015, kun 74 år gammel.
Den menneskelige vinkel
1980’erne og 1990’erne blev hektiske og begivenhedsrige. Det var den tid, hvor Jørgen for alvor høstede frugterne af de musikalske og pædagogiske erfaringer han fik i samarbejde med sin meget dygtige og højt estimerede klaverlærer og formand for Dansk Musikpædagogiske Forening igennem en lang årrække, Ragnhild Toft og hendes søn Henrik Toft, studierne på Musikhøjskolen i København. I 1980’erne var han leder af fire kor, som alle var meget forskellige og dybt interessante – også ud fra en menneskelig synsvinkel!
Med denne bagage startede han Primavera Koret i Lynge i 1981. Primavera Koret var ikke den eneste musikalske scene, han optrådte på i denne periode. Få måneder efter sæsonstarten dannede han Pensionistkoret i Lynge i Lynge Præstegård. Kort derefter fik han henvendelse om at starte Jægerspris Koret, der holdt sangaftener i Margrethe-Salen på Jægerspris slot, og endelig blev han opfordret til at lede det navnkundige arbejderkor, Tubal Kain, der udsprang af arbejderne på Helsingør Skibsværft. Alt dette samtidig med, at han passede sit daglige arbejde som redaktør.
I 1990 blev Jørgen udnævnt til redaktør for Assurandør Societetets tidskrift ”Forsikring” efter en karriere som Hillerød-redaktør på Frederiksborg Amts avis.
Det fik konsekvenser på det musikalske område, idet Primavera Koret blev nedlagt. Få måneder startede hans musikalske aktiviteter igen på et mindre tidskrævende niveau, dog med et højere musikalsk niveau. Det skete under navnet ”Vokalensemblet Rundt om Bordet”. Siden viste det sig imidlertid, at netop 1990’erne blev en særdeles aktiv periode med mange koncerter og teknisk, musikalske fremskridt.
Til glæden
Kendetegnende for hans strategiske linje var fælleskoncerter for de forskellige kor med tilhørende orkestrer og pianister – til stor glæde og inspiration for alle. Det foregik blandt andet på Blovstrød skole, hvor Allerød kommunes mange kor blandt andet opførte Franz Schuberts ”Tyske Messe”, Lillerødscenens udgave af Sebastians ”Ronja Røverdatter”, hvor Jørgen Nielsen stod i spidsen for korene og det unge symfoni orkester, som blev dannet til lejligheden.
Folkelige korkoncerter i fri luft på Asserbo Slotsruin. Her stod koret på ruinens lille ø, mens alle tilhørerne medbragte madkurve. Repertoiret var danske sange, præsenteret af sognepræst Nia Schulin Zeuthen, og i samarbejde med Helsinge kommune kunne de mange tilskuere synge med på de kære fællesange.
En af de mere spektakulære koncerter fandt sted i august 1989. Her stod Jørgen i spidsen for et kor på mere end 300 medlemmer. Det skete i forbindelse med åbningen af Hillerød Festuge på Frederiksborg Slot. Her sang koret en skøn og solrig dag i august Per Nørgaards ”Du skal plante en træ” med Piet Heins tekst og i Finn Høffdings arrangement. Festivalkorets øvrige sange ved denne lejlighed var ””Side by side”, og ”Sensommervise” af Kirsten og Finn Jørgensen. Desuden medvirkede Stævnets store orkester under ledelse af Erik Åkerwall. Dette orkester var dengang kendt og højt skattet som indslag i fodbold landskampe i Idrætsparken.
Tiden efter
Da Jørgen blev pensionist fortsatte han og Laila deres musikalske aktiviteter i Visens Venner Furesø. Her passer Jørgen som bekendt, hjemmesiden, akkompagnerer på guitar og klaver sørger for lydkvaliteten i samarbejde med Stig og Annet Laursen.
Samtidig er Jørgen og Laila flittige gæster på nordsjællandske plejehjem, ligesom de underholder ved private fester – blandt andet.
I